L’EXPERIÈNCIA DE L’ANNA HUGUET NANDIA

L’Anna Huguet Onandia, ex-alumna IB i actualment estudiant de la carrera simultània d’Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte amb Enginyeria Mecànica a la UPC, ha respost a les preguntes dels i les nostres alumnes sobre la seva experiència IB i l’accés a la universitat. Li agraïm pel seu temps i per haver ajudat a resoldre molts dubtes!

Anna Huguet Onandia

L’escola Voramar m’ha demanat que respongui les preguntes dels seus alumnes de Batxillerat a partir de la meva experiència. Abans de tot em presento, sóc l’Anna Huguet Onandia i tinc vint anys. Actualment estudio a la Universitat Politècnica de Catalunya. Estic en el tercer curs d’una simultaneïtat d’estudis d’Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte amb Enginyeria Mecànica. M’agrada molt fer esport i practico atletisme d’alt nivell des de que vaig començar batxillerat.

Vaig fer l’IB al Col·legi Montserrat de Vallvidrera del 2015 al 2017. En començar el batxillerat sabia que volia estudiar una enginyeria a la universitat, per tant vaig cursar les següents assignatures:

  • Español A: Lengua y Literatura SL
  • English B HL
  • Business & Management HL
  • Física HL
  • Matemàtiques SL
  • Film SL

Per completar tot el diploma també vaig fer CAS, TDC i una Monografia, que són tres àrees molt importants de l’IB. Com molts de vosaltres, vaig començar el Batxillerat Internacional amb moltes preguntes. Espero que aquestes respostes us serveixin d’ajuda.

¿Qué técnica utilizaste a la hora de estudiar?

No tengo una técnica específica de estudio, pero os podría dar algunos consejos útiles:

  1. Aprovechad durante todo el curso de primero y segundo para tener unos buenos apuntes, ordenados y claros. Pensad que todo lo que estáis aprendiendo ahora os será necesario para los exámenes finales, así que una buena preparación se verá reflejado al acabar el bachillerato.
  2. Ser muy constantes y organizados. No solo son importantes los exámenes finales ya que también hay que realizar algunas entregas oficiales, así que una buena planificación es la clave para poder llegar a todo.
  3. Elegir una asignatura para la Monografía que os motive. Le invertiréis muchas horas a la Monografía así que mejor escoger algo que os guste o interese.
  4. Mirar todas las rúbricas de evaluación. A diferencia de la LOMCE, todo se evalúa con rúbricas muy bien pautadas. Así que si conocéis los criterios, os será de mucha ayuda para alcanzar la mayor puntuación.
  5. Hacer muchos exámenes de años anteriores. En internet se pueden encontrar y la escuela os lo puede facilitar. Es la mejor manera de preparar los exámenes finales.

Què tha aportat lIB en comparació amb LOMCE?

Tinc una germana bessona que va fer LOMCE i he pogut comprovar quesón Batxillerats completament diferents. No respecte al nivell, ja que tot depèn de les assignatures que es triïn. Més aviat l’IB aporta una visió més global i et dóna l’oportunitat d’obtenir coneixements més amplis, ja que es cursen assignatures de diferents branques. A més, des del meu punt de vista, opino que et fa pensar d’una manera diferent, el plantejament dels exàmens és menys tradicional i crec que la manera d’aprendre està més actualitzada.

¿Cuánto tiempo invertiste en Cas?

En CAS no se contabilizaban las horas invertidas con precisión. CAS trata de acumular una serie de experiencias puntuales y proyectos para el desarrollo personal. En mi caso, la parte de Actividad, no me resultó difícil ya que entrenaba lo mismo que ahora, 12h semanales. En las otras áreas, creo que puede ser muy motivador hacer actividades en grupo. Por ejemplo, en mi clase teníamos un grupo que íbamos a hacer voluntariados, en navidad ayudamos a preparar una cena en un comedor social… También recomiendo que, si os gustaría aprender a tocar un instrumento o pintar, es una buena oportunidad para hacerlo en Creatividad.

Finalmente decir que lo ideal es proponerse unas metas u objetivos e ir siguiendo una planificación que contenga actividades puntuales y algún proyecto de más larga duración (un mes aprox.) y acabar reflexionando sobre todo ello.

Quines assignatures en HL recomanes més?

Tot això depèn de si sabeu que voleu fer després. He de dir que el cas de Matemàtiques, les HL són d’un nivell molt elevat comparat amb les de la LOMCE (científic-tecnològic). En canvi les SL queden una mica per sota, però per sobre de les de la LOMCE (social). Però tot i això no he tingut cap problema amb el nivell que portava havent fet les matemàtiques SL en arribar a la carrera.

A part d’això trieu segons el que us agradi més, ja que HL són 240h a classe i SL són 150h, per tant el temari és molt més extens.

Tha ajudat a la carrera universitària el fet dhaver fet lIB?

Si, però he de dir que aquest tema depèn del partit que li treguis al batxillerat (independentment de quin es faci). Vaig arribar a la universitat envoltada de gent de perfils molt diferents, batxillerat artístic, cicles superiors, batxillerat tecnològic… Però em vaig adonar que independentment d’on vinguis, a la universitat només les persones que segueixen endavant són aquelles que treballen, tenen bons hàbits d’estudi i sobretot s’esforcen.

Com vas aprovar TDC?

Vam escriure i debatre a classe sobre diversos temes durant els dos anys per veure què és el que es buscava en aquesta assignatura. Al final es va avaluar un treball en grup i un individual, però la pràctica prèvia va ser molt útil. També serveix d’ajuda tractar i treballar els temes que s’han examinat en anys anteriors.

Com era lexamen final de Literatura A?

Jo vaig fer Español A: Lengua y Literatura SL, i si recordo bé, tenia diferents apartats. Una part relacionada amb la literatura que s’avaluava de manera oral i també escrita. I tranquils, que en l’examen t’avaluen sobre els llibres que has treballat durant el curs. Un altre era sobre un comentari d’un text, identificar el tipus de text, la seva estructura, l’audiència, els diferents recursos literaris… Però tot això es va practicant durant l’any. He de dir que al principi les notes no eren gens bones, però por a poc vas agafant la dinàmica, comences a fixar-te en les rúbriques i vas millorant.

Quina va ser lexperiència del HL de biologia, química y física?

Són molt més extenses comparat amb els SL, per tant toca treballar-les més. Però dona una molt bona base, ja que el nivell és alt però correcte. Jo vaig fer Física HL, perquè és una assignatura que m’agrada molt i va ser difícil tot i que un bon repte.

Com vas aconseguir la nota de tall?

Quan jo vaig fer l’IB em van convalidar la nota IB amb la fase general de la selectivitat, per tant sobre 10. Aquesta convalidació no era directa, ja que s’utilitzava una fórmula per obtenir la nota i que a més acabava beneficiant a l’estudiant de l’IB. Després si volia pujar la nota, podia pujar fins a 4 punts fent la fase específica de la selectivitat. Però jo no ho vaig fer, ja que no necessitava.

Respecte als meus companys, alguns van entrar a carreres amb notes de tall molt atles i d’altres no els hi va anar tan bé. Però repeteixo, això depèn de l’esforç i objectius de cadascú.

Ara us han canviat el sistema de convalidacions que a més ha millorat molt, per tant treballeu força i aconseguireu les notes de tall.

Com vas gestionar jugar-te la major part de la nota en un examen? Quins consells donaries pels nervis, estrès, etc.?

Realment no te l’acabes de jugar del tot en un examen. Fas els internal assesments, la monografia i TDC que també conten. Però també s’ha de dir que el calendari d’exàmens està molt ben pensat, ja que tens els exàmens bastant espaiats i arribes descansat i ben preparat als exàmens, en canvi la selectivitat només dura 3, 4 dies…

És natural tenir nervis, però pensar que ja tens tota la feina feta i que ara només queda fer el que portes practicant tots aquests dos anys ajuda molt. I pel que fa a l’estrès, és inevitable, facis el batxillerat que facis, però sempre es pot reduir amb una molt bona planificació.

Els HL canvien molt la dificultat duna assignatura? Tempenedeixes dhaver fet algun HL massa difícil?

En general els HL el pla d’estudis és més extens, ja que s’afegeix més temari. Sí que destacaria les matemàtiques HL, que com ja he explicat, no les vaig fer, ja que em van comentar que la diferencia quant a nivell és elevada. Per mi tots els HL que vaig fer van ser correctes, pot ser física el més difícil.

És assequible treure una bona nota de tall amb el BI? Vas poder entrar a la carrera que volies?

Totalment, crec que fer l’IB no ha de ser un camí més difícil per aconseguir notes de tall. En el meu cas, la nota de tall era baixa i no vaig tenir problemes. Molts companys meus sí que tenien notes de tall altes, i molts van entrar on volien i d’altres no.

Creus que el BI és un impediment per lentrada a la universitat?

No. De fet desconec el sistema de convalidacions actual entre l’IB i la nota de tall, i pel que m’he informat ha millorat molt i beneficia més als estudiants de l’IB. Tot i que opino que independentment de quin camí segueixis, si t’esforces i treballes bé pots aconseguir la nota de tall.

Vas entendre quelcom de TDC?

Sí i opino que va ser una assignatura diferent a més de molt interessant. Amb el pas del curs vas aprenent quins són els objectius de TDC i vas entenent tot el funcionament, a part crec que pot arribar a ser molt enriquidor.

Per entrar a la universitat, si vas fer servir la nota de lIB, com ho vas fer? Tens cap coneixement o experiència sobre entrar a la universitat com a alumne estranger? Si la tens, com ho vas fer?

Aquest és un tema administratiu i la normativa va caminant amb els anys. En el meu cas la UNED s’encarregava de fer les convalidacions amb una fórmula determinada. Ara ha canviat i ha millorat positivament, però l’escola us pot informar de com es realitza tot aquest procés.

Pel que fa a anar a estudiar a l’estranger, uns quants alumnes van aplicar a diferents zones del món i alguns estan estudiant fora. L’IB presenta un avantatge en aquest sentit, ja que està reconegut internacionalment i et pots estalviar fer alguns exàmens d’admissió. En general a l’estranger et demanen que hagis cursat unes assignatures determinades HL i que tinguis una nota mínima a l’IB. Us recomanaria que comencéssiu a informar-vos sobre tot això des de primer curs de batxillerat. Perquè les dates límits per aplicar fora són molt abans que acabis l’IB i és un procés extens i llarg.

És veritat que amb un 2/7 pots aprovar?

Quan jo vaig estudiar no era així, el càlcul de l’aprovat era diferent. Pel que m’he informat ara han millorat aquestes convalidacions i amb un 2/7 s’aprova. També s’ha de tenir en compte que el primer criteri més important per aprovar és obtenir un 24/42 en tot l’IB perquè si no, no reps el diploma. I després s’apliquen les convalidacions al sistema nacional.

Realment, és tan complicat lexamen danglès?

Per mi no ho va ser, ja que el meu nivell d’anglès era d’un CAE (Advanced). També vaig fer HL però el nivell de SL no és tan elevat. Crec que si tens fluïdesa amb l’anglès, disposes d’avantatges per fer l’IB perquè per exemple jo estudiava moltes coses en anglès, buscava informació per treballs en anglès… A part que vaig fer TDC en anglès i alguna assignatura en anglès.

No obstant encara que no domineu tant la llengua, crec que és un bon moment per millorar el vostre nivell, a mi em va millorar considerablement. A més avui en dia és essencial parlar altres llengües i penso que és una molt bona preparació pel futur.

El fet que el BI no doni l’opció a fer dibuix tècnic t’ha representat algun inconvenient?

No gaires, potser al principi t’has d’adaptar però pots agafar-li el fil ràpid. A més en arribar a la universitat hi ha molta gent que no ha fet dibuix tècnic, ja sigui perquè hi ha moltes escoles que no fan batxillerats tecnològics amb dibuix tècnic o simplement perquè no van triar cursar-la. Per altra banda també s’ha de tenir en compte que en alguns casos resulta més interessant triar assignatures com la física o la química pel fet que són ciències bàsiques i d’importància en carreres tècniques. A part considero que l’IB té una metodologia de treball molt diferent i moderna que s’ha de tenir en compte, a part de les assignatures, a l’hora d’escollir quin batxillerat es fa.

PREGUNTES FREQÜENTS

Els estudis del batxillerat internacional són impartits en anglès?

No. Les llengües vehicular són el català i el castellà tot i que s’utilitzaran molts recursos i materials en altres llengües, especialment en anglès. Les proves externes es poden realitzar en castellà, anglès o francès.

Puc entrar al segon any si he cursat primer de batxillerat LOMCE?

No, el Programa del Diploma de Batxillerat Internacional s’ha de cursar durant dos anys sencers per tal de garantir el nombre d’hores lectives de les diferents matèries.

L’alumnat que ha finalitzat l’Educació Secundària Obligatòria a l’Escola Voramar té preferència?

No, el procés d’admissió d’alumnes és el mateix per a tothom.

Hi ha un límit de zona geogràfica per poder accedir a aquests estudis?

No, no hi ha cap limitació geogràfica ni zona preferent.

És veritat que el programa implica una càrrega de treball important?

El programa representa un repte intel·lectual diferent a tot el que s’ha fet fins el moment. Sí que és veritat que el programa és més exigent que l’etapa de la Secundària Obligatòria. El Batxillerat Internacional dóna l’oportunitat de rebre una formació diferent i d’elevat nivell.

No obstant, el repte no sempre es basa en la quantitat de treballs i tasques, sinó en la qualitat dels mateixos pel que fa a contingut i metodologia. La metodologia de programa, basada en l’aprenentatge globalitzador i el treball per projectes, fa que l’alumne visqui una experiència que el fa créixer a nivell personal. En aquest sentit, els alumnes assumeixen una major responsabilitat del seu propi aprenentatge, a la vegada que assoleixen habilitats valuoses quant a l’administració del temps i l’organització que els permet compaginar els estudis amb altres activitats extraescolars.

Com s’avalua?

L’avaluació es fa seguint rigorosament les pautes de la International Baccalaureate per tal de garantir l’homogeneïtat del programa a nivell global.

Durant els dos cursos acadèmics els estudiants realitzen proves, treballs i activitats relacionades amb cada una de les matèries i assignatures. Aquestes proves internes tenen un pes d’entre el 20% i el 80% de la nota final.

Durant el mes de maig del segon curs, l’alumnat ha de realitzar els exàmens finals que són corregits per examinadors extern de l’IBO. Aquests exàmens representen entre un 75% i un 80% de la nota final del BI.

La puntuació no es en base 10 punts i el Diploma s’obté a partir de 24 punts i s’hagi desenvolupat adequadament tot el programa, sent la puntuació màxima de 45.

Els alumnes han de presentar-se a les proves PAAU?

En el cas de l’admissió a les universitats públiques catalanes, si has obtingut el títol de Batxillerat Internacional, tens convalides les proves generals de les PAAU i només s’han de fer, si és el cas, les proves de la part específica de les PAAU. De totes maneres, l’escola acompanyarà l’alumne en tot el procés de preinscripció a la universitat.

Quines universitats reconeixen el Batxillerat Internacional?

L’International Baccalaureate treballa de forma constant pel reconeixement del programa per part de les universitats de tot el món i els seus alumnes rebin ofertes competitives per fer els seus estudis superiors. Per tenir més informació sobre les Universitats que reconeixen el PD es pot accedir a l’enllaç següent enllaç: https://ibo.org/es/university-admission/

Tens algun dubte?